Cleaningservice - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anouk jonker - WaarBenJij.nu Cleaningservice - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anouk jonker - WaarBenJij.nu

Cleaningservice

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg anouk

24 Juli 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Heeee iedereen!
Weer een lekker vrij dagje, en Kirsten is jarig, jippie!
Jullie zullen allemaal blij zijn om te horen dat we eindelijk zijn begonnen met de "nuttige dingen". Vanaf zaterdag zijn we in het dorpje Anlong Khong aan de slag geweest met het vuilnis. het leek allemaal wel mee te vallen, een snoeppapiertje hier, een noodlebakje daar... maar wanneer je een hele straat vuilnisvrij probeert te maken merk je dat het best wel veel is, allemaal bij elkaar!

De eerste dag begon trouwens uitstekend, om 4 uur 's morgens om precies te zijn. we hadden de eer kennis te maken met de plaastelijke begrafenisrituelen, die houden in dat er (helaas precies naast ons huisje) een luidspreker in het dorp wordt geplaatst, die om 4 uur dus aangaat en allerlei liederen begint te zingen die de overledene naar de hemel moet begeleiden. Erg prettig wakker worden is het niet, dat kan ik jullie vertellen. maar goed, na nog een paar uurtjes een soort slapen (intrance, ej geest volledig afslutien voor het gebler vlak naast je oor) gingen we dan toch echt opde fiets naar on dorpje toe.

Elke dag maakten wetwee groepen: een vuilnisbakmaakgroep en een vuilnisopruimgroep. Natuurlijk probeerden we bij beide groepen dorpelingen te betrekken die ons konden meehelpen. De eerstedag ging dit nogal moeizaam, ze snapten niet waar we mee bezig waren. Begrijpelijk: zij gooien al jaren hun troep op straat, dan komen er een paar westerlingen die ineens alles opruimen en met prullenbaklken aan de slag gaan. ik zou het ook vreemd vinden. maar de dagen daarna ging het steeds beter, mensen gingen uti zichzelf hun huisjes opruimen, en gaven hiermee het goede voorbeeld aan hun buren. Steeds meer hulp uit het dorp maakt het opruimwerk (wat op zich niet heel fijn werk is) wel wat leuker om te doen!

Gister was het wel even schrikken. Egbert, die prullenbakken aan het maken was, scheurde eens tuk golfplaat af en scheurde daarmee in zijn huid. het was een heel diepe snee en omdat er veel bleod was schrok iedereen erg! ik was er niet bij, maar ineens zagen we een bleke egbert achterop de fiets bij steven aankomen, en hij moest met spoed naar het ziekenhuis. gelukkig washet niet al te ernstig, een diepe snee had hij. als die snee een cm de andere kant op was geweest, had hij een pees geraakt en dat was wel heel evrvelend geweest, maar dat is gelukkig niet gebeurd...

Verder zijn we aan de slag gegaan met microkrediet. we hebben een plan gemaakt om de jongen, die ons altijd met prullenbakken timmeren helpt, een vuilnisophaaldienst te laten beginnen. we hebben nagedacht over zaken als salaris, een karretje voor hem en een afbetalingssysteem. zo makkelijk is het allemaal niet, en we moeten alles precies op papier hebben voordat we het hem kunnen voorstellen en het goedgekeurd wordt door Enroute in Nederland. HEt zou wel ontzettend leuk zijn als het lukte; deze jongen is namelijk erg arm en hij zou met het salaris dat w hem betalen zijn familie veel beter kunnen onderhouden. en daarbij zorgt het ervoor dat het dorp schoon blijft, wat erg belangrijk is ivm hygiene, zeker in dit warme weer.
want warm is het, zeker na de lunch. daarom hebben we met zijn alles belsoten dat we voor de lunch, als het nog uit t ehouden is in de zon, hard werken. na de lunch kunnen we activiteiten doen met de jeugd uit het dorp, een beetje engels met ze praten (dat willen ze allemaal erg grag leren) en op deze manier hopen we dat ze alles ook beter oppikken, wat we doen met het vuil etc.
Nu ga ik weer van mijn vrije dagje genieten, want morgen weer... aan het werk! kusjes!


  • 25 Juli 2008 - 20:39

    Chris:

    Hi Anouk, lijkt me een prima idee wanneer je weer thuis bent om het vuilnis idee door te zetten en dit dagelijks op je kamer te blijven oefenen. Ik zorg wel voor een karretje en wil dit projekt tijdelijk sponsoren. Zonder gekheid: een goed idee en ben benieuwd of het er doorheen komt. Geniet van je "vrije"dagen en sterkte voor Egbert

    xxx pappa

  • 26 Juli 2008 - 16:35

    Annemieke:

    he noukske, echt wat voor jou dat vroeg-in-de-ochtend-gedoe.
    en heel flauw, vandeweek was ik weer eens op je kamertje en bedacht me dat ik alles van je mis, behalve.....
    en ik heb dit niet met papa bekokstoofd hoor. puuuuur toeval dat hij er ook over begint, hahaha. veel succes weer a.s. week, xxxxxxxxx.

  • 27 Juli 2008 - 09:01

    Merlijn (yeahXDyeah):

    nou anouk het was weer heel leuk in nederland ik ben ongeveer net zo vroeg opgestaan als jij HALF 6 om vervolgens in een naar amper stinkende auto (ron als je dit leest het is een grapje) 1 uur in de koude koude koude ochtend naar de beemster te rijden en toen we daar waren was het wel leuk. ik moest krukjes van 3 meter naar beneden gooien en ron moest ze opvangen :P
    en toen begon het plukken
    ik stond gelukkig naast een paar lokale kinderen die hard door plukten en ik vond het erg gezellig omdat zij allemaal boeiende gesprekken hadden. Aan het einde van de dag had ik 15 kisjes vol met bessen en gingen ron en ik opruimen. toen we thuis kwamen was ik in coma op de bank en ging ik daarna met jan naar het strand me een leuke must en een zonnebril van 5 meter

    nou anouk ik lees dat jij het ook leuk hebt en ik zie je over een week

  • 29 Juli 2008 - 14:11

    Familie V Te N:

    He Anoukie, je volgende vakantie mag je ook de stallen in Nieuwegein komen aanharken, en een project schrijven voor je neefjes die dat dan voortzetten. Alleen zullen die meer aan macrokrediet dan microkrediet denken! Over je neefjes gesproken, ik zal niks verklappen maar 2/3 is blijven zitten... wie noem jij smartie? Ik heb net achter elkaar van je verslagen genoten, leuk hoor, lijkt niet erg op wat wij de laatste 2 wkn hebben gedaan, alleen het huisje vertoont grote overeenkomsten met waar wij verbleven, ook veel muggen trouwens!
    Geniet nog van je laatste daagjes, liefs van ons allemaal hier.
    ps, wel vergissing op je kaartje? Ouders helemaal achteraan, zelfs na het adorable hondje??????

  • 29 Juli 2008 - 20:13

    Liesbeth:

    Hoi Anouk, wij zijn net terug uit Frankrijk,daar Lisanne bezocht.Heb haar al jouw belevenissen verteld,moest jou de groetjes doen.Zij werkt zo'n 10 uur per dag,dus weinig tijd voor de computer.Leuk zo'n vuilnisservice,goed idee,en nu durf ik het haast niet meer te zeggen,maar dacht gelijk,he daar kan Lisanne nog wat van leren.Maar begrijp dat dit niet uniek is,waar wij ouders ons al niet mee bezig houden.
    Maar ook ik mis de rommel,lekker belangrijk allemaal.Zeg nog even serieus,maak het project goed af,zodater weer mensen gelukkig achterblijven.Dit lijkt mij een nobel streven!
    Nu tot ziens in Voorburg,xxxjes.

  • 29 Juli 2008 - 23:14

    Maximiliano!:

    Hey Anoukiee!! leuk dat je een brief heb gestuurd! maar met school is het gwn:P niet over, maar ik ben nog steeds slimmer dan jij dus...:P:P enne..wat me moeder had geschreven was uiteraard een grapje..
    Nog heel veel plezier daar in het dorpie en ik hoop voor je dat je niet alleen maar hoeft op te ruimen!
    tot gauw!!
    greetzz Max

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anouk

Actief sinds 29 Juni 2008
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 34276

Voorgaande reizen:

20 Januari 2017 - 04 Juli 2017

Zuid Amerika 2017

28 Maart 2011 - 28 Juni 2011

barcelona

23 September 2010 - 12 Maart 2011

cambridge

07 Juli 2008 - 04 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: